De LEGO Blog

Gepubliceerd op 7 november 2019 om 19:13

Een vraag die tijdens loopbaan- of studiekeuze trajecten vaak wordt gesteld is: “Waar speelde je vroeger mee als kind en hoe speelde je?”

 

Ooit kreeg ik van een enigszins offensieve maar lekker nuchtere puber de reactie: “Oh nee gaat ze met dat soort vragen beginnen”. Hij vond dat een wellicht zweverige en niet relevante vraag. Kan ik me voorstellen, maar,…

 

Waar je vroeger mee speelde zegt juist ontzettend veel over je interesses. En je interesses zeggen weer veel over een baan en opleiding die bij je zouden kunnen passen.

Als kind speel je niet met iets omdat het moet maar vanuit eigen overweging, wil en interesse. Natuurlijk is het ook afhankelijk van het spel- en speelaanbod thuis en op school. Maar als je iets niet leuk vindt speel je er gewoon niet mee. Wat je wel kiest komt grotendeels uit jezelf. Als een kind bepaalde rollenspellen leuk vindt, speelt hij die rol. Een kind dat echt geen behoefte heeft om een “meester of juf’ te worden, zal ook echt niet uit eigen initiatief “schooltje” gaan spelen. Niet dat schooltje spelen altijd zal betekenen dat je juf/meester wil worden, want misschien doe je het wel omdat je het leuk vindt om voor een groep te staan, mensen wil helpen, mensen dingen wil leren, leiding wilt hebben over een groep.

Een kind dat al op jonge leeftijd weet hoe een pc of andere ICT middelen werken, heeft daar gewoon affiniteit mee, want als je dat niet hebt, verdiep je je daar gewoon niet in.

 

Neem nou LEGO. Wat zegt LEGO over jouw interesses? Dat je bouwen leuk vindt en later dus in de bouw moet gaan werken? Welnee er is veel meer uit te halen.

 

Ten eerste is het interessant om te kijken met welke LEGO je graag speelde.

City, Technics, Creator, Racers, Architecture, etc. Wanneer je als kind zelf de keuze kon maken, koos je voor een bepaalde soort of thema. Dat zegt iets over je.

Let wel, als kinderen klein zijn, zijn het vaak de ouders die de keuze maken over welke LEGO ze kopen. Dat mijn kinderen werden opgezadeld met een politiebureau, ziekenhuisje of vliegveld en daar nauwelijks mee speelden, was achteraf gezien waarschijnlijk mijn eigen schuld. De LEGO trein en losse bouwblokken, daar werd echter wel gretig mee gespeeld.

 

Wat nog interessanter is, hoe speelt een kind met LEGO?

  • Structureel, volgens het boekje, bladzijde voor bladzijde nabouwen. Of het bijvoorbeeld heel leuk vinden om LEGO te ordenen op kleur of op andere kenmerken, dan ben je waarschijnlijk iemand die van structuur houdt en een conventioneel menstype.

      (over deze menstypes in een volgende blog meer).

  • Zelf gewoon iets creatiefs verzinnen en/of de mooiste kunstwerken bouwen, dan ben je waarschijnlijk een kunstzinnig of artistiek menstype
  • Had je vroeger het liefst technische LEGO en wilde je het liefst iets technisch maken / dat bijvoorbeeld kon bewegen / roteren / etc., dan ben je waarschijnlijk een praktisch menstype.
  • Zelf iets functioneels bedenken en ontwerpen en ook het spelen met technische en uitdagende LEGO, dan ben je waarschijnlijk een analytisch menstype.
  • Snel iets opbouwen om vervolgens uren- en dagenlang rollenspelen mee te spelen, dan ben je waarschijnlijk een sociaal menstype.
  • Een heel LEGO-leger opbouwen en een strategische veldslag plannen, dan ben je waarschijnlijk een ondernemend menstype.

 

Allemaal verschillende manieren om met je LEGO te spelen. Ze zeggen niet direct iets over een toekomstige passende baan, maar geven wel indirect een richting aan, waarin je kunt zoeken.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.